Många delägare hade sett fram emot ett samgående mellan Woody och XL-Bygg. Men de har också förståelse för att parterna inte kunde enas. Och nu vill de satsa hårt på sina egna kedjor. Vi intervjuade några av delägarna efter skilsmässan.
Leif Lindholm, Fresks och Gärdin & Pärsson
– Det är som inför ett äktenskap. Man kan vara kär men inte dela värderingarna. Då är det bättre att separera innan det blir en massa barn.
Leif Lindholm, vd och delägare i Fresks och Gärdin & Pärsson som är största delägare i Byggtrygg, ser symboliskt på det avbrutna samarbetet med Woody. Han stöder separationen lika mycket som han slöt upp bakom planerna på ett samgående.
– Intentionerna var väldigt goda, menar han.
Men när planerna sprack anser han att det är dags att titta framåt.
– Vi känner oss jättestärkta och nu kan vi lägga energi på kundnytta och annat i stället för interna diskussioner, säger Leif Lindholm vars företag kommer att omsätta över 850 miljoner kronor i år.
Stig Gustafsson, Woody Kungälvs Trä
– Trots att vi är frivilligkedjor hade vi alltför olika kulturer. I Woody får vi använda våra egna lokala namn men XL vill efterlikna kapitalkedjorna med ett gemensamt namn.
Det säger Stig Gustafsson, vd och delägare i Kungälvs Trä, Högsbo Trä och Sörreds Byggvaruhus som ingår i Woody.
Stig Gustafsson anser att egna namn plus det gemensamma kundlöftet i namnet Woody är den lösning som kommer att vara vägvinnande framöver.
– Jag tror att butiker kommer att gå över till oss från de andra frivilligkedjorna framöver, säger Stig Gustafsson.
Men på sikt är han medveten om att många butiker kommer att säljas till kapitalkedjorna. Och det som sedan återstår av frivilligkedjorna kanske till slut går samman.
Leif Johansson, ägare av XL-Bygg i Karlstad
– Tråkigt men inte oväntat.
Det säger Leif Johansson, ägare av XL-Bygg i Karlstad om skilsmässan. Han hade sett fram emot en sammanslagning av kedjorna.
– Ju fler vi är desto starkare blir vi. Det skulle gett oss fördelar.
Leif Johansson pekar också på fördelarna med ett samgående i form av inte bara gemensamma inköp utan också gemensamt kedjekontor som gör att over head-kostnader hade sjunkit.
Han tror dock inte att separationen får några konsekvenser, i Karlstad jobbar man på som vanligt.
– Just nu går det så bra så vi påverkas inte av det.
Det viktiga nu, menar Leif Johansson, är att ta vara på de goda erfarenheter som inköpssamarbetet mellan Woody och XL-Bygg givit.
Anders Lind, XL-Bygg, Lundgrens, Kalmar
-Det var bäst det som skedde. Varumärkena har så olika styrka. Jag tror det skulle blivit svårt för kunderna att förstå om två handlare med samma varumärke på samma ort offererar olika priser och olika tjänster.
Ole Gustafsson, XL-Bygg, Bygg-Ole, Nacka/Värmdö
-Jag anser att det var ett klokt beslut. Bra för alla parter. När det gäller volymfördelar för inköpspriser tror jag inte det blir någon större skillnad. Båda kedjorna är tillräckligt stora för att kunna nå fördelaktiga avtal. För slutkunden innebär det fortsatt konkurrens och mer att välja på.
Fredrik Palm, XL-Bygg, Palms Byggvaror,Tyresö
-Tråkigt, men Woodys önskan om ett helt nytt varumärke stjälpte, som jag ser det, lasset. Dessutom är ju XL-Bygg ett starkt varumärke även i Danmark och Norge med samarbete över gränserna. En annan fråga är internkonkurrensen. Att två närliggande konkurrenter från samma kedja erbjuder olika priser och tjänster är svårt att förstå för kunderna.
Roger Hamberg, Woody Huddinge
-Jag trodde mycket på idén och blev lite besviken. På sikt finns det nog inte plats för alla nuvarande aktörer på den svenska marknaden. Varumärkesfrågorna och för vissa handlare internkonkurrensen blev alltför svårlösta frågor. Personligen tror jag att det i framtiden blir kvar två frivilligkedjor, frågan är vilka som slår ihop sina påsar.
Fredrik Sölve Woody 100 Procent Proffs Rotebro AB
– Strategiskt långsiktigt har jag hela tiden tyckt att vi borde gå samman men man måste vara kompromissvillig.
Fredrik Sölve noterar att XL-Bygg ”har haft en väldigt tydlig hållning i varumärkesfrågan” som gjorde det svårt att enas.
Han tycker dock att inköpssamarbetet gett goda erfarenheter som Woody nu kan fortsätta att utveckla.
– Vi styr inte delägarna lika hårt som man gör i XL-Bygg. Kombinationen mellan att hitta de bästa samordningsfördelarna centralt och stödja de lokala entreprenörerna och deras varumärken gör oss unika bland frivilligkedjorna. Det ska vi ta vara på.
Karl Gustafsson, PoG Woody Bygghandel I Skåne
– Jag är lite besviken. Det hade kunnat bli en fantastisk aktör inom frivillig-fackhandeln. Konceptet är helt rätt. Jag anser fortfarande att en sammanslagning hade varit helt rätt och är lite besviken på att vi inte kunde lösa det. Det är mycket politik i sådant här. Men alla frågor måste lösas om det ska funka, säger han.