När K-rauta av misstag angav priset för bastupanelen i kronor istället för euro slog kunden till direkt. Allmänna reklamationsnämnden anser att kunden borde insett misstaget.
I augusti i år såg kunden på K-rautas hemsida en panel i al för ett riktigt pangpris till sin bastu. Han fick i kontakt med butik via telefon veta panelen bara kunde beställas på plats i butik vilket han gjorde och fick orderbekräftelse på 4 680 kronor. Han betalade 30 procent handpenning.
Dagen efter ringde en representant för företaget upp och meddelar att den vara han har beställt inte längre finns i deras sortiment eftersom den har utgått. När han gick in igen på företagets hemsida möttes han nu av information om att varan hade utgått från sortimentet.
Vill fullfölja
Nu vill han fullfölja bestälningen och har vänt sig till Allmänna reklamationsnämnden. K-rauta kontrar med att kunden erbjöds återbetalning av sin handpenning och för opreciserade kostnader och besvär erbjöds han en presentcheck om 2 000 kr. Han ska ha accepterat detta och har därför avtalat om hur hans reklamation slutligt skulle regleras. Några dagar senare ångrade han sig.
K-rauta hävdar vidare att den aktuella varan är en beställningsvara som inte funnits i lager. Att ordern stoppats i företagets system beror på att priset felaktigt satts i kronor istället för i euro och därför var det korrekta priset cirka tio gånger högre. Innan prisinformationen på hemsidan kunde ändras lades det in en text som förklarade att den utgått från sortimentet som togs bort när priset hade korrigerats. Därefter öppnades hemsidan upp för ny handel med varan.
Nämnden anser inte att K-rauta har bevisat att parterna kommit överens om att lösa tvisten på det sätt som K-Rauta gjort gällande.
Avtal ska hållas
Och grundregeln är ju att ingångna avtal ska hållas. Men nämnden påminner om vad som står i 32 § första stycket avtalslagen som konsumenter måste underkasta sig i brist på annan relevant lagstiftning. Där anges nämligen att en anbudsgivare inte är bunden av en viljeförklaring som fått ett annat innehåll än vad som varit åsyftat på grund av felskrivning eller liknande misstag, om mottagaren insåg eller borde ha insett felet.
Mot bakgrund av att det uppgivna priset på panelen var så lågt anser nämnden att kunden borde ha insett att priset av misstag blivit felaktigt. Till följd härav är K-Rauta inte bundet av avtaletKundens krav ska därför avslås.
Nämnden förutsätter att K-Rauta betaltar tillbaka handpenningen till kunden om detta inte redan gjorts.
Och det står kunden fritt att acceptera bolagets erbjudande om presentkort om detta kvarstår.