En bild i ett produktblad visade en finare dörr än den som kunden betalade för och fick levererad. Kunden har därför rätt att häva köpet och få tillbaka köperskillingen på drygt 14 000 kronor. Kunden köpte i mitten av juni 2016 en paneldörr 427 från Wester Byggträ för 14 150 kronor. Dörren levererades i augusti men när paketet öppnades i november upptäckte kunden det inte var den välvda dörr som den han hade sett på bild i produktbladet utan en vanlig pardörr med sparkplåt som han sagt att han inte ville ha.
Dagen efter hans reklamation fick han svaret av företaget att han fått vad som beställts.
Inför Allmänna reklamationsnämnden uppger företaget att man har försökt förklara för kunden vad han har beställt och att bilden visar ett exempel samt att om de tillval han säger sig ha gjort hade beställts skulle priset ha varit drygt 6 000 kronor högre.
Välvd dörr
Nämnden konstaterar att det aktuella produktbladet bär rubriken Paneldörr 427 och har en dominerande bild av en välvd dörr.
Under bilden anges ”Paneldörr 427”. Det finns, enligt nämnden, ingen reservation i anslutning till bilden att det är fråga om en specialversion, utan ”det omedelbara intrycket är att bilden visar dörren i dess grundutförande”.
Bilden kompletteras med beskrivning av dörrens egenskaper under olika rubriker. Här finns enligt nämnden inte något som ger intryck av att produktbeskrivingen trots bilden avser en rak dörr; dock anges under rubriken tillval bland dessa: ”valvad”. Denna tilläggsuppgift är med hänsyn till övrig information om dörrens utförande och egenskaper enligt nämnden så otydlig och dold att den inte påverkar helhetsintrycket av marknadsföringen av dörren. Den levererade dörren har således inte de egenskaper som företaget har förmedlat före köpet. Den motsvarar inte vad kunden haft rätt att förutsätta. Dörren är därmed felaktig i lagens mening.
Då den dörrvariant kunden önskar har ett väsentligt högre pris än han betalat finner nämnden att han inte har rätt till omleverans men väl till hävning och pengarna tillbaka.