Close Menu
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Järn Bygg Färg
    • Hem
    • Om oss
    • Prenumerera
    • Annonsera
    • Kontakta oss
    • Debattera
    Järn Bygg Färg
    Nyheter

    Modepremiär på Fredells

    2016-02-12
    Dela
    Facebook LinkedIn E-post

    Fredells Byggvaruhus fick på onsdagen den exklusiva världspremiären av det tidigare modevarumärket De Palmas kollektion med designade arbetskläder för professionella hantverkare och hipsters. Nu hänger den allra första kollektionen av De Palma workwear i en egen shop-in-shop på varuhuset i Sickla och ingen annanstans.

    På plats i veckan var De Palmas vd Jonas Skommevik, och de båda grundarna Kristoffer Sundlin och Peter Cammarstrand i montern som prytts med en Harley Davidson.

    De Palma är ett modemärke från USA:s västkust som togs till Sverige 2001 av Kristoffer Sundlin och Peter Cammarstrand. För ett par år sedan insåg de att deras kundgrupp till 85 procent bestod av yrkesverksamma hantverkare. Därför beslutade de sig för att ändra inriktning.

    – Dagens byggherrar är noga med vad de uttrycker med sina kläder, bilar och verktyg. De vill vara snygga i både professionella sammanhang och privat. Vi såg att det fanns ett hål i marknaden som övriga tillverkare av arbetskläder inte fyllde, säger Jonas Skommevik till nättidningen Dagens Handel.

    Nöjd med arangemanget

    Järn Bygg Färg har talat med kategorichefen Christian Sagelv på Fredells som är väldigt nöjd med att ha fått arrangera en världspremiär.

    –          Fredells och De Palma hade här ett gemensamt intresse och vi tog kontakt med varandra så att vi kunde visa kläderna och sälja dem här. Kläderna kommer bara att säljas här, åtminstone tills vidare.

    Modevisningar är väl ett nytt grepp för byggvaruhusen?

    –          Vi vill vara i framkant och hitta nya grepp för att nå kunder.

    Vem tror du kommer köpa den här typen av kläder?

    –          Det är många som har en känsla för det här varumärket. Det är lite ballare och sticker ut. Här kan vi intressera en ny kundkategori som är lite mer medvetna om sitt utseende. De här kläderna kan man ha inte bara på jobbet utan också i ett större privat sammanhang.

    Christian Sagelv som menar också att eftersom Fredells vänder sig också till privatkonsumenter finns det många bland dem som kan använda kläderna i jobb på till exempel restaurang eller frisörsalonger med mera. De Palma går dessutom ut med att kollektionen lockar hipsters. Och hipsters fixar ju  också där hemma.  

    Priset då? Inte så stor skillnad mot andra arbetskläder, enligt Christian Sagelv.

     

     

     

    (Visited 16 times, 1 visits today)
    Dela. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr E-post
    Föregående inläggStort tryck på Byggmaterialdagarna
    Nästa inlägg Woody ut på nätet

    Relaterade artiklar

    Swisspearl lanserar Plank Connect – trälook utan underhåll

    Nyheter 2025-06-13

    Kiilax inspektionsluckor gör jobbet snyggt, smart och enkelt

    Artiklar 2025-06-12

    Myggmedel för byggproffs – ny satsning från XL-Bygg

    Nyheter 2025-06-11

    Assa Abloy lanserar trådlöst dörrhandtag med ny design i svart

    Nyheter 2025-06-10

    Förlags AB Järnaffärer

    Box 2082

    169 02 SOLNA

    Vx 08-514 934 00

     
    Maila oss gärna på info@jarnbyggfarg.se

    Få nyheter i mailen
    © 2025 Järn Bygg Färg - Branschtidningen för Järn-, Bygg- & Färghandlare

    Skriv ovan och tryck Enter för att söka. Tryck Esc för att avbryta.