Close Menu
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Järn Bygg Färg
    • Hem
    • Om oss
    • Prenumerera
    • Annonsera
    • Kontakta oss
    • Debattera
    Järn Bygg Färg
    Maria Mehner och Björn Berlin drar upp riktlinjerna för höstens utbildingar om nolltolerans mot energiläckor.
    Nyheter

    Paroc lär återförsäljare energirenovering

    2015-09-11
    Dela
    Facebook LinkedIn E-post

    Maria Mehner och Björn Berlin drar upp riktlinjerna för höstens utbildingar om nolltolerans mot energiläckor.

    Nu börjar kampen för nolltolerans på allvar. Paroc vill stoppa läckorna i våra hus och nå klimatmålen. Bygghandlarna börjar utbildas i energirenovering under hösten.
    – Kunderna måste få veta att det höjer andrahandsvärdet på husen, säger Björn Berlin, försäljningschef på Paroc Byggisolering.

    Vi träffas på Parocs huvudkontor i Skövde för att prata energirenovering. Försäljningschefen Björn Berlin och marknads- och kommunikationschefen Maria Mehner ligger bakom kampanjen Nolltolerans mot energiläckor och det börjar bli examensdags. Det är nu som budskapet ska tränga igenom hos bygghandlarna genom utbildningar, samtal och andra aktiviteter. Sedan ska det pågå under hela 2016.

    – För återförsäljarna ger detta en enorm möjlighet till merförsäljning, menar Maria Mehner.

    Vad menar hon då? Jo, eftersom EU satt upp målet att halvera energianvändningen i hus med 50 procent till 2050. Delmål har satts upp till 2020, om fem år alltså. Med dessa klimatmål i ryggen vill Paroc få svenskarna att se över sina hus vilka tillsammans med övriga byggnader står för 40 procent av koldioxidutsläppen i Europa och 30 i Sverige. Då handlar det inte bara om att isolera väggarna utan också se över fönster och dörrar, ventilation och energianläggningar. Det handlar om stora investeringar som kanaliseras genom bygghandlarna. Och argument till kunden saknas inte. Miljön skonas, pengar sparas på mindre energiåtgång och huset stiger i värde.

    – För 5-6 år sedan fanns inte energiförbrukning med i mäklarnas annonser men i dag är det viktigt för köparna. Det handlar alltså om att höja andrahandsvärdet, förklarar Björn Berlin.

    I kampanjen ingår en checklista där kunden påminns om att gå igenom tak, vägg, grund, fönster och dörrar, isolering, täthet och värme och ventilation. Det handlar alltså inte bara om produkter som Paroc erbjuder. Men att dra med sig andra aktörer på marknaden har inte varit aktuellt eftersom bygghandlarna har sina egna avtal med olika leverantörer.

    Till hjälp för kunderna har Paroc ett kalkylprogram på hemsidan där man kan räkna ut sina energivinster. Men Parocs åtta regionsäljare är utbildade till tänderna på nolltolerans. Snart ser du dem kanske i din butik.

    Läs hela reportaget i vårt senaste nummer av papperstidningen.

     

    (Visited 17 times, 1 visits today)
    Dela. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr E-post
    Föregående inläggSkattjakt till havs med byggtejp
    Nästa inlägg Södra lyfter hyvleri i Halmstad

    Relaterade artiklar

    AI i bygghandeln: Så bygger Byggmax en smartare arbetsvardag

    Nyheter 2025-07-04

    Astma- och allergimärkt färg testas i stort bostadsprojekt i södra Stockholm

    Nyheter 2025-07-03

    Sveriges Fria Bygghandlare utmanar branschen – har ökat i nio månader i rad

    Företagande och Ekonomi 2025-07-02

    Kesko Sverige klar med omprofileringen till K-Bygg

    Företagande och Ekonomi 2025-07-01

    Förlags AB Järnaffärer

    Box 2082

    169 02 SOLNA

    Vx 08-514 934 00

     
    Maila oss gärna på info@jarnbyggfarg.se

    Få nyheter i mailen
    © 2025 Järn Bygg Färg - Branschtidningen för Järn-, Bygg- & Färghandlare

    Skriv ovan och tryck Enter för att söka. Tryck Esc för att avbryta.