Järn Bygg och Färgs motorexpert Christer Andersson har tittat närmare på hur bygghandlarna gör med sina transportfordon. En XL-handlare som själv investerat i lastbilar och en Beijer-handlare som anlitar åkeri granskades. Här följer ut kortare utdrag ur det reportage som publicerats i den senaste pappersupplagan av Järn Bygg Färg.
De stora aktörerna erbjuder hemtransport av byggvaror, antingen med egna stora lastbilar, i undantagsfall med leasade fordon, och vanligast via ett avtal med ett åkeri som sköter transporterna.
Är det flakbilar är de naturligtvis försedda med kranar. Är det skåp använder man bakgavellyft och i allmänhet handtruckar.
-Transporter är en väsentlig del av vår verksamhet och valet av lastbilar är därför en viktig del av vårt långsiktiga miljöarbete, säger Bobi Wallenberg, VD på XL-Byggpartner AB. Ett företag som bedriver bygghandel riktat mot yrkesfolk från fem försäljningsställen i Stockholmsregionen.
Fordonsparken hos XL-Byggpartner består av sju egna bilar varav de två senaste är en Volvo FM11 och en Volvo FM18 med moderna Euro 6-motorer. Båda är försedda med kranar från Palfinger.
Vad kostar ett sådant här ekipage?
-Det varierar beroende på utrustning och typ samt storlek på kranarna, säger Bobi Wallenberg. Från ca 1,5 miljoner till 2,5 miljoner kr. För vår del handlar det inte enbart om ekonomi. Vi ser bilen som ett ansikte utåt för företaget och upplever att kunderna uppskattar att samma chaufförer återkommer.
Vad kostar det att få byggvarorna hemtransporterade? Järn Bygg Färg har tagit ett stickprov.
Hos K-Rauta lovar man att köra hem varorna följande dag före klockan 09.00, om man gjort beställningen före klockan 12.00. Kostnaden är från 995 kronor, inklusive moms. Någonstans däromkring ligger de flesta, både vad gäller pris och tidsangivelse.
Järn Bygg Färg besökte också Jan-Eric Wikström på Beijer Bygghandel i Norrtälje. Jan-Eric Wikström, stressar inte, trots ett högt tempo. Klockan är 07.00 på Beijers bygghandel i Norrtälje och tre truckar flänger runt som lekande kattungar.
Ove Sandberg, från Bergshamra Åkeri, sveper med kranen över den treaxlade Volvon och lastar av armeringsjärn, varav en del åter hamnar på flaket med hjälp av en truck för transport till kund.
Jämn ström
Samtidigt passerar en jämn ström av hantverkarbilar revy. Små skåp, flakbilar och 4WD-pickuper. Merparten med byggfirmans namn på sidan. Man lastar i skåpen, på taket eller på släpet. Det går snabbt, man har varit här förr.
Det är vardagen på Beijer Bygghandel i Norrtälje, den största av fem brädgårdar i området. Det finns fler i närområdet.
Hur många är ni som arbetar hos Beijer i Norrtälje? Vi frågar Jan-Eric Wikström, som tar sig tid i jäktet samtidigt som han inmundigar sin matlåda.
-Vi är fyra ute på brädgården, fyra proffssäljare och fyra stycken inne i butiken.
Vad är det vanligaste ni levererar?
-Allt för husbyggnation, exempelvis reglar, virke, panel, isolering, plywood och mycket tak, takpannor av olika slag, plåt. Ja, allt som rör själva byggnationen. Både till privatkunder och till byggfirmorna runtom i Norrtälje. Och, med jämna mellanrum, till de stora byggjättarna som NCC, Skanska, PEAB med flera.
Hur transporteras varorna till arbetsplatsen?
-Privathandlarna och de mindre byggföretagen hämtar ofta med egna bilar och släp, men vi levererar även mycket till den kategorin med stora kranbilar. Många som hämtar med egna mindre fordon kompletterar för det mesta.
Har ni egna lastbilar?
-Nej, vi anlitar Bergshamra Åkeri, och det fungerar bra. Dom har flera kranbilar, fyra 15-meters och två 38-meters. De stora använder vi när det är mycket taklyft och liknande. Långa virkespaket. En full packe kan ligga på 12 ton. Nuvarande ordning är att vi har en lastbil som kör här hos oss. Två bilar står uppe i Grisslehamn, Tomta, där vi har en filial. Dom som används här i Norrtälje står hemma hos åkaren.
-Att det inte är fler bilar som går från Norrtälje beror på att vi har ”den här hubben” i Arlandastad.
”Hubben” är alltså Beijers logistikcenter och därifrån går det dagligen 25-30 bilar med leveranser. Kunder beställer precis som vanligt här i Norrtälje, varefter orden skickas över till Arlandastad för plockning och leverans. Det stora centrallagret har Beijer i Norrköping.