Bauhaus ska betala drygt 12 000 kronor till en kund som köpte golv i tron att inga plankor var kapade. Nu uppstår frågan om leverantörerna borde bistå bygghandlarna i ärendena i Allmänna Reklamationsnämnden.
– Återförsäljarna måste kunna ge bättre svar. Vi vet ju att det står på ”split pieces” på paketen, säger Jan Söderberg, vd på golvtillverkaren Berg & Berg.
I mitten av februari kom beslutet från Allmänna reklamationsnämnden som Bauhaus och andra bygghandlare lojalt följer. Beslutet innebär att Bauhaus rekommenderas att betala tillbaka pengarna, 12 289 kronor, till en kvinna från Saltsjö-Boo som handlat trägolv på varuhuset i Botkyrka.
Hon köpte Berg & Bergs elva paket av trägolvet Ek Robust som bara Bauhaus saluför för det aktuella beloppet. Paketen var 240 centimeter långa och, enligt kunden, stack långa och fina plankor ut på båda hållen. Någon information på paketen som antydde att vissa av plankorna var kapade kunde hon inte se.
Enligt kvinnan måste golvet limmas efter det är för kort ”kant” för att lägga golvet utan lim.
Eftersom hantverkarna hann börja arbeta med golvet ville kvinnan också ha ersättning för att lägga det på nytt. Det får hon dock inte eftersom hon borde ha upptäckt de kapade brädorna i tid och agerat efter det.
Till sitt försvar uppgav Bauhaus att man kontaktat leverantören och fått reda på att det inte är något fel på golvet. Berg & Berg paketerar paketen på tre olika sätt vilket står på etiketten (start- och stoppbrädor). Limning av golvet är endast en rekommendation och inte ett krav.
Allmänna reklamationsnämnden slår nu fast att ”det inte någonstans i den information om golvet som lämnats framgår att det är fråga om ett kapat golv”.