I slutet av augusti samlades träindustrin i Jönköping för årets upplaga av Trädagars – ett av branschens mest dynamiska evenemang. Bakom arrangemanget står sex stora aktörer: Stenbergs, Homag, SCM Group, Verktygsboden, Edströms och WDT.
Med 773 unika besökare och rekordmånga utställare bjöd årets mässa på full fart i hallarna och en tydlig bekräftelse på Trädagars växande betydelse.
Hallå där… Ulf Svensson, projektledare för Trädagars – vad låg bakom det stora gensvaret i år?
– Det är sex konkurrenter som går ihop och öppnar sina utställningshallar samtidigt. Det unika är att så många maskiner är i drift – och att det är öppet hus. I år dubblerade vi antalet utställare, vilket gjorde att vi även kunde bredda utbudet med beslag, slipmaterial, lack och mycket mer.
Nästan 100 fler besökare än i fjol – hur märktes det?
– Det blev ett riktigt tryck i hallarna! Det var rörelse hela tiden, och säljarna fick vara på tårna i tre dagar. Det var kul att se – flera har redan anmält sig till nästa år.
Och över 40 utställare var klara redan innan dörrarna öppnades?
– Ja, det var fantastiskt. Många var med för första gången – och flera har redan börjat planera för nästa år. Vi kör dessutom en kickoff för utställarna i december, vilket gör att engagemanget hålls levande.
Vad säger besökarna – vad gillade de mest?
– Att det är en så överblickbar mässa. I stället för att resa till stora mässor utomlands kan man här få en bra översikt, träffa maskintillverkare och se det man är intresserad av. Reaktionerna har varit väldigt positiva.
Trädagars kallas ofta en av branschens mest dynamiska mötesplatser – vad gör den så speciell?
– Det är formatet. Man kan välja och vraka, prata med många och skapa kontakter. Och även om arrangörerna är konkurrenter, så jobbar vi tillsammans under de här dagarna – vi är liksom halvkompisar för ett gemensamt mål.
Och om du bara får beskriva årets mässa med tre ord?
– Succé, koncept, besökare!
Läs mer om Trädagars på deras hemsida!
